העצה הטובה ביותר עבור מנכ"לי סטארטאפים צעירים בסטארטאפ הראשון?

המון יזמים בתחילת דרכם ממהרים מאוד לחלק לעצמם טייטלים מפוצצים - ״אני ה-CEO״, ״אני ה-CTO״, ״אני ה-CMO״.. זה אולי מגניב לעדכן את הטייטל בלינקדאין, אבל בואו נודה בזה - בתחילת הדרך זה כנראה רק אתם מנהלים את עצמכם ומקסימום עוד כמה שותפים ועובדים ראשונים.

כנראה שאין עצה אולטמטיבית אחת, אבל להלן כמה טיפים שהייתי מציע לכל מי שבתחילת דרכו ורוצה להפיק את המירב:

  1. תעיפו את המנטרה הזו של Go Big or Go Home – יש נטייה מגוחכת לסטארט-אפים בעשור האחרון לאמץ את גישת ה-״Go Big or Go Home״. אבל הגישה הזו רחוקה מלהיות ריאליסטית. מרבית החברות הגדולות ביותר שאנחנו מכירים התחילו בקטן. פייסבוק בסה״כ רצו להיות רשת שמחברת בין תלמידים באוניברסיטה, אמזון בסה״כ מכרו ספרים, Craiglist בסה״כ היו לוח פשוט של מודעות, Uber רק רק רצו לחבר בינך לבין נהגי מוניות (הם לא חשבו שהם גם יגישו לך אוכל). אתם רואים את ה-Pattern? כשאתם מתחילים בקטן, אתם מצליחים לחדור לנישה מסוימת בשוק בצורה איכותית ולאט לאט לגדול מתוכה, עד להצלחה הגדולה.
  2. לאף אחד לא איכפת מהטייטל שלכם – המון יזמים בתחילת דרכם ממהרים מאוד לחלק לעצמם טייטלים מפוצצים – ״אני ה-CEO״, ״אני ה-CTO״, ״אני ה-CMO״.. זה אולי מגניב לעדכן את הטייטל בלינקדאין, אבל בואו נודה בזה – בתחילת הדרך זה כנראה רק אתם מנהלים את עצמכם ומקסימום עוד כמה שותפים ועובדים ראשונים. לא שיש בעיה עם טייטלים, זה לגיטימי, אבל אל תתנו לזה לגרום לכם לעוף על עצמכם ולחשוב שכבר אין לכם אל מי להסתכל למעלה (ראו נקודה 4 בהמשך).
  3. האנשים סביבכם זה הנכס הכי חשוב שלכם – במיוחד בתחילת הדרך, האנשים שתקיפו סביבכם – עובדים, יועצים, מנטורים, משקיעים – אלו יהיו האנשים הקריטים ביותר עבור ההצלחה שלכם. אם נפלה חלקכם בעובד/ת מעולה, אל תתנו לאגו להפריע ושמרו עליהם כדבר החשוב ביותר.
  4. אל תתביישו לבקש עזרה – קל מאוד ליפול למשחקי אגו ולחשוב שאתם יודעים הכי טוב כל דבר. מחקרים מראים גם שדווקא כשאנחנו לא יודעים משהו לעומק אנחנו חושבים שאנחנו יודעים עליו הכל בביטחון (אפקט דאנינג-קרוגר) – אל תיפלו בזה. זה בסדר מידי פעם לקחת צעד אחורה ולהבין שאנחנו לא יודעים הכל וזה בסדר לנסות את מזלנו עם סיוע של צד שלישי. אבל יש פה הסתייגות קטנה (ראו סעיף הבא)

לסיכום: תקשיבו לי, אל תקשיבו לאף אחד

כמובן אתם מבינים את האבסורד שבמשפט. במהלך חייכם בתור סטארט-אפ תשמעו מלא עצות ודיעות מ״מומחים״ ו״יודעי דבר״ שיגידו לכם דברים לכאן או לכאן. לא אומר שאתם צריכים להתעלם מהעצות שלהם או שחס וחלילה אנשים משקרים או מנסים לפגוע בכם, אבל לפעמים בלי כוונה הניסיון של אדם אחד הוא לא בהכרח האמת המוחלטת עבור מצב של אדם שני. קחו את העצות שאתם מקבלים בערבות מוגבל.

כן, כן, גם את העצות שלי כרגע.

דילוג לתוכן