מה ההבדל בין שיווק לפרסום?

אחת הדרכים עליהן נמנה השיווק היא ריאיון עבודה. במהלך הריאיון מחויב המרואיין לשווק עצמו כראוי, בהתאם לדרישות המשרה אליה הוא מעוניין להתקבל, על מנת לקבלה (העבודה נתפסת כאן מנקודת מבט של מתן שירות של המעסיק (או המעביד) - לעובדיו, הכפופים לו, על כל המשתמע מכך: תשלום שכר, מתן תנאים סוציאליים, הפרשת אחוז מסוים ממשכורתו של עובד כלשהו למס הכנסה ולביטוח לאומי, וכדומה. בהתאם להגדרה זו, ניתן לראות את העבודה כסוג של "מכירת מוצר" - של המעביד לעובדיו)

ההבדל הוא פשוט: פרסום הוא חלק מתהליך שיווק. אני אוהב לחלק את השיווק לקטגוריות ברורות: השיווק כולל בתוכו גם פרסום וגם מכירות, גם תמחור וגם עסקאות חוזרות.

אתן דוגמה פשוטה, כדי לגייס לקוח אנחנו צריכים ליצור מסר פרסומי. לכן צריך לדעת את התשובות לשאלות הבאות: מה הלקוח רוצה? מי הם המתחרים שלנו? למה שהוא יבחר דווקא בעסק שלנו? התשובות לשאלות הללו יעזרו לנו להבין מה מה אנחנו צריכים להגיד ללקוח ע"מ לגרום לו לפנות אלינו.

כשיש לנו מה להגיד צריך להחליט איך להגיד – דרך איזה ערוץ נעביר את המסר ללקוח? (דרך מודעה בעיתון, נדפיס פליירים, נפרסם סרטון ברשת חברתית או נשתמש בשיתופי פעולה עם עסקים אחרים)

שלבי הכנת מסר פרסומי והפצתו זה בעצם פרסום.

רגע, זה לא הכל!

לקוח יצר קשר או הגיע אל העסק שלנו ולא התרשם או שלא הצלחנו לשכנע אותו ייתכן מאוד שהוא לא יבצע עסקה. ואז הכסף ומאמצים בשלב הפרסום ילכו לפח.

הלקוח השתכנע ומוכן לביצוע העסקה? זה הזמן לחשוב מה עוד אפשר להציע לו ולהגדיל את היקף עסקה. כן ניתן להפעיל כלים שונים, לדוגמה אפסייל וקרוס סייל

השלב הבא בשיווק זה תמחור. אבל הכוונה שלי היא לא רק לקביעת מחירים אלא גם לכל העבודה מסביב למחירים, לדוגמה איך מציגים אותם, איך מסבירים ללקוח למה כדאי לו לקנות אצלנו למרות שהמחיר גבוהה יותר מהמתחרים, איך מעלים מחירים בצורה עדינה, בלי להפסיד לקוחות.

והשלב השיווקי האחרון שבעזרתו ניתן להשפיע על הרווחים בעסק הוא מכירות חוזרות. אם נשמור את הפרטים של כל לקוח, נזכיר לו שהעסק שלנו עדיין קיים, נציע לו משהו מעניין והוא יחזור ויקנה שוב. הפעם הדרך תהיה הרבה יותר קלה, זולה וקצרה כי לא נצטרך לשכנע אותו – הרי הוא מכיר אותנו, הוא כבר רכש אצלנו בעבר.

דילוג לתוכן